mandag den 2. april 2012

My make-up routine - More is less

Hej med jer,

(English below)

Nogle af jer har givet udtryk for at I gerne vil se lidt mere make-up, så her er et indlæg om min make-up rutine. Som overskriften lyder er mit motto: more is less. Det gælder om at se naturlig ud, men stadig skjule diverse ubehageligheder og se ud som om man har gjort sig umage ;-). Og der skal nogle gange et ret stort arsenal til at se naturlig ud!

Jeg er ret konservativ når det kommer til min make-up og jeg eksperimenterer sjældent så meget med nye farver, jeg fundet nogle farver, jeg synes komplementerer min hud og mine træk bedst muligt. Jeg er også ret loyal overfor mine yndlingsprodukter og lever med en irrationel frygt om at de en dag vil udgå! ;-)

I må altså undvære et før billede, for det er virkelig ikke så kønt et syn. Jeg er "velsignet" med meget lyse ansigtshår, hvilket betyder at mine bryn og vipper er nærmest usynlige og det får mig til at se lidt skør ud.

Men her er efter-billedet.

Hi guys, 


Some of you have asked for a little more make-up inspired posts, so here is one about my make-up routine. As the headline alludes to, my motto is: more is less. You need to go for as natural a look as possible, but still hide your imperfections and look like you have made an effort ;-) And somtimes you need a LOT to look effortless and natural!


I am pretty conservative when it comes to my make-up and I rarely experiment with lots of new colours, I have found a colour pallette I think works for my skin tone and my features. I am also quite loyal to my favorite products and live in an irrational fear that they will some day go off the market! ;-)


You will have to do with out a "before" picture, because that would not be a pretty sight. I am "blessed" with very light facial hair, which means that my lashes and brows are almost invisible and that makes my look a little crazy.


But here is the "after" picture.


Produkterne jeg har brugt er alle beskrevet herunder.

The products I have used are all described below.

Make-up bag - Zara

Facial creme - Nivea // Depuffing gel - Sephora // Photo finish primer - Smashbox

Tre uundværlige ting i min make-up taske. En ansigtscreme, mærket er underordnet, det er bare vigtigt for mig at tilføre huden fugt. En "væk med poser" gel eller creme, denne er fra Sephora, men har også været glad for "No old bags allowed" fra Anatomicals (fås bla. her). Den får lige poserne til at se lidt mindre oppustede ud (det er ikke et mirakel middel, søvn og masser af vand er det egentlig trick her) . Til sidst en vidunder gel/primer fra Smashbox. Jeg opdagede den for et par år siden og har brugt den lige siden. Ikke hver dag, men på dage hvor make-uppen skal kunne holde til lidt ekstra. Den laver en helt blød og glat overflade og forhindrer at make-uppen kryber ind i de rynker der kommer flere og flere krybbende af ;-) 

Three very necessary things in my make-up bag. A moisturizer creme, brand is not important, as long as it supplies the face with moisture. A depuffing gel, this one is from Sephora, but I have also been satisfied with "No old bags allowed" from Anatomicals (get it here). It minimizes the bags under your eyes so they are not as puffy (no miracles people, sleep and plenty of water does the real trick ;-)). At last a wonder gel/primer from Smashbox. I discovered it a couple of years ago and has sworn by it ever since. I don't use it every day, but on days where the make-up needs to endure a little extra. It makes the skin all soft and smooth and prevents the make-up to get into those ever growing fine lines that keeps creeping up on me ;-)


Mineral powders and brushes - Bare Minerals

Over dag cremen og bruger jeg produkter fra Bare Minerals. Jeg er SÅ glad for at jeg (som én af de sidste) fandt mineral pudder. Før var jeg en udpræget foundation pige, brugte flydende foundation og så en pudder. Desværre var det ikke altid at denne kombination holdt sig frisk på lange varme dage. Mineral pudderen giver et meget lettere udtryk, men stadig den dækevne man gerne vil have. 

Jeg starter med Bare Minerals Concealer spf 20 (farve: Summer Bisque) den påfører jeg under øjnene, i T zonen og andre steder hvor jeg har lidt rødme at dække. Jeg bruger den også på øjenlågene, da den er en god base, der får øjenskyggen til at holde længere. Derefter bruger jeg Bare Minerals Matte spf 15 foundation (farve: Light w15). Den virker som en foundation, gør hudtonen jævn, men dækker på en meget naturlig måde. Jeg bruger Matte fremfor Original, da jeg har tendens til at skinne let og derfor kan jeg bedst lide en mat. Original er lidt mere naturlig og kan med fordel bruges om sommeren når ens hud er lidt mere levende. Efter foundation bruger jeg Bare Minerals Illumination Mineral Veil (one colour fits all). Det er en finishing pudder, der reflketerer lyset og giver en dejlig lysende hud. Den er meget let i det og den er drøj i brug. Det gælder for øvrigt alle Bare Minerals produkterne. Til sidst bruger jeg en blush ligeledes fra Bare Minerals, nemlig: Bare Minerals All-over Face Colour. Om sommeren bruger jeg farven: Warmth, som er lidt bronzefarvet om vinteren bruger jeg farven: Glee, som er lidt mere pink/peach og står godt til vinterhud. Den hedder all-over fordi man kan bruge den til at give glød der hvor ens hud normalt bliver lidt ekstra udsat for solen: panden, næseryggen, hagen og kinderne, men jeg bruger den kun på kinderne, det er der jeg helst vil have min glød ;-) 

Over the mosturizer I use products from Bare Minerals. I am SO happy that I (as one of the last people on earth) discovered mineral foundation/powder. Before I was a liquid foundation girl, I used liquid foundation and a powder. Unfortunately this combination was not always keeping well on long hot days. The mineral foundation gives a much lighter expression, but it still covers the way you need.  

I start of with Bare Minerals Concealer spf 20 (colour: Summer Bisque). I use it under my eyes, in the T zone and other places where I have a bit of redness to conceal. I also use it on my eyelids, as it is a good base that makes the eye shadow last longer. Then I use Bare Minerals Matte spf 15 foundation (colour: Light w15). This foundation makes the skintone even, but has a natural cover. I use Matte instead of Original, because my skin can be a bit shiny at times and I like the matte effect better. Original is a little bit more natural and can be used in the summer when you skin is a little bit more alive. After the foundation I use Bare Minerals Illumination Mineral Veil (one colour fits all). It is a finishing powder that reflects light and gives you a beautiful illuminating skin. It is light as a feather and you do not need to use that much so economical to use as well. All of the Bare Mineral products are economical. Lastly I use a blush, also from Bare Minerals, Bare Minerals All-over Face Colour. In the summer I use the colour: Warmth, it is a little bronze in the colour, in the winter I use the colour: Glee that, with its pink/peach tone, compliments pale skin the best. It is called All-over because you can use it in all the places where your skin would naturally be a little more exposed to the sun: forehead, nose, chin and cheeks. I just use it on the cheeks as that is were I want my glow :-)
 
Eye shadows from Nars and Max Factor

Abyssinia - Nars // Inca Bronze - Max Factor

Når jeg har lagt min base gør jeg videre til øjnene. Her har jeg fundet en kombination der virker og komplementerer min øjenfarve, så den experimenterer jeg ikke så meget med ;-) Når jeg gør, ender det gerne med at jeg tager det af igen og starter forfra. Inca Bronze fra Max Factor har jeg brugt de sidste 15 år (Max Factor: I må bare ikke tage den af hylderne ;-)) Ja, det er ikke så fashion forward, jeg ved det godt, men den får altså mine øjne til at se mere blå ud og det er den bedste jeg endnu har fundet. Så: if it ain't broke, don't fix it, ikke sandt? ;-)

Jeg lægger en lys highlighter pt: Abyssinia fra Nars, mellem globelinien og øjenbrynet og desuden i øjenkrogen. Det giver en flot effekt og hjælper med at "åbne" øjet op. Herefter lægger jeg "Inca Bronze" på hele låget (fra vippe kant til og med globelinie). Jeg ved godt at mange sikkert ville lægge det i globelinien og på den ydre halvdel og så fade det ud, men jeg gør altså som min mor lærte mig i firserne og kører det ud over det hel. Hvis der sidder en make-up artist derude der gerne vil give mig en rigtigt lektion, så sig endelig til, jeg vil rigtig gerne lære det rigtigt :-)

When I have finished my base, I move on to the eyes. I have found a combination that works and complements my eye colour, så I rarely experiement with other colours ;-) And when I do, I always end up removing it to start over again. Inca Bronze from Max Factor has been a stable in my make-up routine for the past 15 years (Max Factor: please don't ever take it off the market! ;-)) Yes, I know that is not the most fashion forward approach, but it makes my eyes look more blue and it is the best I have ever tried. So: if it ain't broke, don't fix it, right? ;-)

I start off with applying a light highlighter, right now: Abissinia by Nars, between the globe line and the brow (on the brow bone) and also in the corner of the eye. It gives a great effect and it helps "open up" the eye. Then I apply "Inca Broze" on the entire lid (from the lash line to the globe line). I know that the experts would probably apply it in the globe line and the outter half of the lid and then fade it out, but I do it the way my mom taught me in the 80ies and apply it all over. If there is a make-up artist out there that would like to give me a proper lesson, please let me know, I would love to learn :-)

2000 Calories Mascara - Max Factor

På vipperne bruger jeg en moderne klassiker. 2000 calories fra Max Factor. Jeg forsøger ikke at spare penge på make-up, jeg giver gladeligt lidt ekstra, hvis jeg får et bedre produkt, men på mascara siden, har jeg simpelthen ikke fundet et produkt der slår 2000 calories. Mascara er DET vigtigste produkt i min make-up taske, for jeg har meget lyse vipper og jeg ser virkelig fjollet ud uden mascara, så her har jeg testet og testet og testet lidt flere typer, men vender altid tilbage. Den har en rigtig børste (de der gummi dutter virker ikke på mig), giver længde OG fylde. Den er perfekt :-) 

On the lashes I use a modern classic. 2000 calories from Max Factor. I don't try and save money on my make-up, I am happy to pay extra, if I get a superior product, but with regards to mascara, I have not found a product that can beat 2000 calories. Mascara is THE most important product in my make-up bag, because I have ver light lashes and really look silly without mascara so I have tested and tested and tested some more to find the best mascara out there, but I always return to 2000 Calories. It has a proper brush (I don't do those flimsy rubber brushes) it adds length as well as thickness. It is perfect :-)

Light brown brow pencil - H&M

På mine bryn, som er meget lyse, bruger jeg en lysebrun brynblyant fra H&M. Igen, har jeg fundet en farve der virker for mig og kvaliteten er rigtigt fin. 

On my brows, which are really light, I use a light brown brow pencil from H&M Cosmetics. Again, I have found a colour that works and the quality is really good.

Black Kohl - Gosh

Jeg har altid brugt kohl på den våde kant under øjet. Igen tror jeg det er noget jeg har taget med fra min mors make-up rutiner, men denne er simpelthen så indgroet at jeg slet ikke kan slippe den. Mange siger at man ser meget yngre ud, hvis man lader være med at lave en hård sort linie under øjet, og det kan der sikkert være noget om. Men denne vane er meget svær at slippe. Jeg føler mig helt nøgen uden ;-) Jeg forsøger dog, især om sommeren, at gå med et lidt lettere udtryk uden den sorte kohl.

I have always used black kohl on the wet line under the eye. Again, I think it is something that I have picked up from my mom's make-up routines, but this is simply so in-grown that I can't let it go. People say you look much younger, if you don't make a hard black lineunder your eye, and they are probably right. But this particular habit is very hard to let go. I feel naked with out my balck kohl ;-) I do try though, especially in the summer, to go for a little lighter expression with out the kohl. 

Jeg bruger sjældent læbestift. Jeg ville SÅ gerne kunne bare en lækker rød mund, men jeg føler mig altid lidt som min mormor når jeg prøver. Og så er jeg en klovn til at styre sådan noget. Det sidder på tænderne, på glas, alle steder. Men jeg har ikke helt opgivet håbet om at finde den perfekte læbestift. Jeg vil gerne have en naturlig bærfarvet én, men har ikke fundet den endnu. Så hvis du har et tip, smid det lige i kommetarfeltet :-)

I rarely wear lipstick. I would REALLY love to have nice red lips, but I always end up feeling like my grandmother when I try. Also I cannot control lipstick. It always end up everywhere but my lips, on my teeth, on waterglasses, everywhere. I have not entirely given up though. I would love to find the perfect natural berrycoloured lipstick, but haven't found it yet. So if you have a tip, please leave it in the commetary box :-)


Generelt vil jeg sige om make-up rutiner; find ud af hvad der virker for dig. Det er ikke prisen på produktet der er afgørende. Prøv dig lidt frem. 

In general I want to say the following about make-up routines: find out what works for you. It is not the price of the product that is the most important.

-Karina

2 kommentarer:

  1. Thank you very much on your make-up post! I think I asked you for one and I thoroughly enjoyed yours. We have a very similiar complexion: quite pale ( hardly visible eye- brows, blond-light brown eye lashes, pale with freckels) and strawberry blonde ( I was a red head as a child and got more and more blond). So love to see how a very similiar woman does her make-up :)

    SvarSlet
  2. My pleasure. It was really an eyeopening experience for me to do this post. I realised that I have been doing my make-up the exact same way (more or less) since my mother taught me how 20 years ago ;-)

    -Karina

    SvarSlet