torsdag den 25. oktober 2012

The Grey Concept - Shame on you HM!

Hej med jer,

(English summary below)

Jeg undskylder på forhånd, for der kommer nu et langt, surt indlæg...

Jeg har idag fået en email med H&M's nyhedsbrev og her ser jeg de reklamerer med deres nye linie "The Grey Concept" som er en kollektion der er rock 'n' roll, casual og ret inspireret af Rick Owens (som jeg jo eeeeeelsker ;-)) Fedt tænker jeg og klikker ind for at se nærmere på kollektionen, desværre kun for at opdage at den kun går til en størrelse 40. 40! Hos H&M svarer det i forvejen nærmere til en 38, fordi deres størrelser ofte er så usandsynligt små i det. Jeg forstår det virkelig ikke! At lave kollektioner der er så små er der virkelig god forretning i det?!


The Grey Concept by H&M - A concept for non-fatties!

I forvejen er jeg SÅ irriteret på H&M i øjeblikket. Jeg har gennem længere tid haft på fornemmelsen at de er holdt op med at føre en størrelse 46 i butikkerne (i hvert fald i og omkring København), for jeg kunne aldrig finde en eneste ting i den størrelse. Flere medarbejdere har bekræftet at de ikke længere fik størrelse 46 hjem, "for deres kunder var mest de mindre størrelser", men man kunne stadig købe 46 hos HM+ og online. Efter at have fået samme besked og testet min teori af på andre plus size piger i et forum på nettet, besluttede jeg at sende en mail til H&M's kundeservice, hvor jeg udtrykte min skuffelse og bad om ikke de ville forklare om jeg havde misforstået noget eller hvordan og hvorledes.

De svarede (efter mere end en uge, fantastisk service!) At jeg havde fået den forkerte information i butikkerne og de skam stadig førte en størrelse 46 i HM+ og i udvalgte dele af deres dame-sortiment, men at deres udvalg følger deres efterspørgsel og derfor får de flere af nogle størrelser end andre og at deres store butikker med alle koncepter typisk har det største udvalg, og de mindre har et mere begrænset udvalg.

Nu er det jo bare sådan at jeg shopper i de allerstørste H&M butikker der er, den på Amagertorv (der vel nærmest er deres danske flagship store), den i Field's og de andre på Strøget. Her har jeg de sidste 6 måneder ikke kunne finde et eneste stykke tøj i en størrelse 46 (udover hos HM+). Alligevel mærkeligt, hvis alt skulle være udsolgt i alle butikker i de sidste 6 måneder. Måske, som én i netdebatten foreslog, arbejder der en tyk pige i H&M der køber det hele til sig selv... Ja, måske ;-)

I en tid hvor det ENDELIG ser ud til at kurver og det at være plus size bliver mere og mere accepteret og udvalget indenfor mode bliver større, vælger Skandinaviens største tøjkæde altså en anden retning. De satser på mindre og mindre størrelser i stedet (og don't get me wrong, dem skal der selvfølgelig også være tøj til, men det ene burde ikke udelukke det andet). De var ellers på vej til at komme i min gode bog igen efter deres Inclusive kollektion sidste forår, men den blev ligesom ikke fulgt ordentligt op. De har selvfølgelig HM+, men efter min mening er den slet ikke fashion forward nok, der bliver ikke taget nok chancer, den repræsenterer slet ikke det H&M ellers står for, som den highstreet kæde der er allerførst med de nyeste trends.

Jeg er så skuffet. På egne vegne, selvfølgelig, men lige så meget på vegne af kampen for større accept af forskellighed i modebilledet, på vegne af kurvede kvinder der i forvejen har et begrænset udvalg i de danske (fysiske) butikker.

Dette er udtryk for mine egne personlige oplevelser og teorier, H&M må meget gerne komme med et indspark og forklare mig hvordan det hele hænger sammen, hvis de skulle være interesserede, men jeg må indrømme at jeg har svært ved at købe den forklaring de hidtil er kommet med.

This is a (non crazy ;-)) rant about H&M and their new collection "The Grey Concept" that is cool and Rick Owens-inspired, but sadly is only available up to a size EU40/UK12/US10. Really H&M?! And when considering that most og H&M's sizes run quite small...

This was kind of the last H&M drop that made my cup run over, as I have been suspecting them to (unofficially) remove their size EU46/UK18/US16 from the physical stores all together. In store staff have confirmed this to me (on several ocassions, in several stores) that they no longer get that size in stores, "as the demand is larger on the smaller sizes". I decided to write an email to costumer service to get an explanation, and they told me that: I had been given the wrong information in the store and that thy did still carry a size EU46 both in HM+ and in select parts of their women collections, but that their size range follows the demand and at the bigger stores there would be a bigger range to choose from.

The problem is that I shop at THE biggest H&M in Denmark and they have not had one single pieces of clothing in my size in the past 6 months. I am THAT unlucky to ALWAYS walk in to that store just when my size have sold out in everything? That would be a little strange, right? ;-)

In a time where it FINALLY looks like curves and being plus size becomes more acceptable in general and the selection in clothes an fashion becomes larger, the biggest fashion chain in Scandinavia chooses to go in another direction and chooses to focus on smaller and smaller sizes. And don't get me wrong of course there should be a selection for the smaller sizes as well, but one do not excude the other or so I think. This happens right when H&M where on their way into my good graces again after their Inclusive collection from last spring, but they never really follow up on that, even though I actually thought it was a great success. Ok, so they have HM+, but in my opinion it is not nearly fashion forward enough, it does not represent the brand of H&M as the high street chain that comes first with all the newest trends. 

I am so disappointed. On my own behalf of course, but also on behalf of the battle for a greater acceptance of diversity in the fashion industry and on behalf of all curvy women that have so limited options for great fashion in the (physical) Danish stores...   

This post is an expression of my own views and experiences, H&M are more than welcome to let me know how this whole thing adds up, and how I am wrong (if that is the case) I would be more than happy to listen and share their explanation with my readers. Because the explanation they have given me so far: I am not buying it.

-Karina


5 kommentarer:

  1. Praise og Word!!!

    Det er efterhånden en del år siden, men jeg husker stadig hvordan H&M pludseligt udfasede str 56 i deres + kollektioner. Virkeligt ufedt når nu man faktisk var den der str 56.
    Men det er efterhånden også begrænset hvor meget + jeg ville købe, hvis jeg kunne, for jeg synes ikke niveauet ligger langt over hvad der findes i Føtex og Kvickly af plus size. Og ikke et ondt ord om tøj fra Føtex og Kvickly, jeg har mange fund i min garderobe fra supermarkeder, men jeg vil hellere købe mit tøj der, og være glad for de fund man kan gøre, end jeg vil gå trist ud af HM, fordi jeg igen ikke fandt noget, der var i min smag eller størrelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og i det mindste slipper man i Bilka/Føtex/Kvickly for at give 399 kr for en grim uformelig blazer, der kan man nøjes med 179! ;-) Forstår virkelig godt din frustration!

      Som man jo nok også bemærker på min blog, så er jeg faktisk stort set helt op med at købe tøj i fysiske butikker i Danmark! Jeg synes simpelthen at udvalget er så harmdirrende ringe og jeg er kun en størrelse 46, der sidder kvinder derude der må være endnu mere frustrerede end jeg. Jeg forstår ikke at der ikke er flere der tænker på disse kvinder. Der MÅ være forretning i det. Gudskelov for mærker som Carmakoma, Studio/Veto, Zizzi, osv. Der er bare stadig plads til mange flere...

      -Karina

      Slet
    2. Præcis!
      Jeg er ikke nærrig når det kommer til at købe tøj. Jeg giver gerne 399 for en blazer, men så skal den også føles og se ud som om den har kostet det!
      Jeg shopper stort set ikke i butikker i DK længere, jeg er en online mama, der finder fine sager hos Evans, Ellos og hvad jeg ellers falder over af lækre sites. Jeg drømmer om at Torrid og Igigi.com fik europæiske webshops, så man slap for told, og at flere mærker turde krydse den magiske str. 56 grænse.

      Og så er jeg i øvrigt vild med din stil og din blog!

      Slet
  2. Here in Holland it is the same. The storemanager from our large H&M confirmed that size 46 is no longer in stores, only at the plus line.....so stupid...

    SvarSlet
  3. Same in Germany, size 46 has not been available in the main range just in the plus range and don't let me get started on that "range". I don't understand these people. Do they not want to please customers?! It's ridiculous!

    SvarSlet